به گزاش شارا، همانگونه كه ميدانيد فعل روابط عمومي كيفيست و اثبات عملكرد خوب و موثر روابط عموميها از سوي مديران روابط عمومي بسيار دشوار است البته راهكارهاي بسياري براي حل اين مشكل وجود دارد كه در اينجا به يكي از موثرترين آنها اشاره ميكنم.
همانگونه كه ذكر شد عملياتي كه روابط عمومي ها در طول سال انجام ميدهند قالبا كيفي ست و قابل سنجش با اعداد و ارقام نمي باشد. بطور مثال در طول سال تبليغات بسياري بمنظور معرفي خدمات هر سازمان صورت مي گيرد و در جلسات كنترل عملكرد، مديراني سربلند و با اقتدار به ارائه عملكرد مي پردازند كه قبلا مستندات خوبي جمع آوری و آماده كرده باشد.
اين مستندات ميتواند نمودار مقايسهاي ميزان افزايش درآمد، نمودار مقايسه اي تعداد مشتريان، نمودار مقايسهاي ميزان تراكنشهاي بانكي و يا بازديد مشتريان از كالاها و ديگر آيتم ها باشد. از سوي ديگر برنامه هاي عملياتي صورت گرفته در حوزه روابط عمومي نظير ميزان هزينه اي تبليغات، برگزاري نمايشگاه ها، همايش ها، نظرسنجي ها و غيره نيز از ديگر مواردي مي باشد كه بايستي به آنها توجه كرد.
تمامي اين موارد بايستي هر روز توسط كارشناس مربوطه رصد و به صورت ماهانه به مديران روابط عمومي و هر سه ماه يكبار به مديران ارشد گزارش شود و تاكيد مي شود به همراه ارائه گزارش توضيحات تكميلي به صورت شفاهي نيز ارائه شود. لزوم جمع آوري و ارائه گزارش عملكرد علاوه بر تثبيت جايگاه روابط عمومي به دوعلت مهم مي باشد:
1- جمع آوري بانك اطلاعاتي برنامه عملياتي گوناگون تبليغاتي باتوجه به استراتژي هاي مختلف سازمان در سال هاي گذشته بمنظور بهره برداري مديران روابط عمومي بعدي
2- كمك به تهيه و تدوين گزارش عملكرد سالانه روابط عمومي در سال هاي آتي مانند تهيه نمودارهاي مقايسهاي
* مدیر روابط عمومی باشگاه پیام و بازرس انجمن متخصصان روابط عمومی
نظر شما